Sunday, August 2, 2009

Gräddig kikärtsgryta med couscous.

Med denna gryta provade vi att introducera vitlök i bebisens mat. Jag tror på att ge bebisen det man själv äter mycket av och vi använder vitlök i allt! Då han har provat på lite olika kryddningar och börjar närma sig 9 månaders ålder så kände vi att det var dax. Jag ville oxå hitta ett bra recept för kikärtor eftersom det är en bra proteinkälla. Bebisens tallriksmodell är ju uppbyggd av tredjedelar: En del frukt och grönt, en del protein och en del kolhydrat. För en vegetarisk bebis innebär detta att proteindelen måste fyllas ut av annat än kött och där är kikärtor ett bra komplement.

Förberedelse
Jag valde att använda Saltå Kvarns kikärtor som köps "torra" och ska
blötläggas i minst 12 timmar innan tillagning. Kikärtor på burk innehåller tyvärr salt, vilket är skadligt för bebisens känsliga små njurar.

Ingredienser
:
Många portioner!

Kikärtsgryta

1 dl kikärtor (blötlagda)
1 tomat
1/2 vitlöksklyfta
1 morot
1 potatis
Svartpeppar
1 dl Matlagningsgrädde.

Couscous: Följ anvisningarna på paketet men strunta i saltet och avsluta med en rejäl klick smör.

Tillagning

Skala och skär moroten och potatisen i små biltar, koka med lite vatten och finhackad tomat. När rotsakerna är halvmjuka, tillsätt kikärtor, vitlök, svartpeppar och matlagningsgrädde. Låt koka ihop tills allt är mjukt och fint.

Häll av och spara lite av spadet så grytan inte blir till en slafsig soppa. Mixa försiktigt med stavmixer så alla bitar blir mindre. Det ska dock inte bli som en slät puré.

Om grytan blivit lite för "klimpig" servera med lite av "spadet" som sås.

Servera med couscousen!

5 comments:

  1. Hej! Jag blir alltid så glad av vego-ungar och deras föräldrar. Trots att jag inte har barn själv och tänkte vänta åtminstone ca 5 år till innan jag skaffar några, så älskar jag bloggar som din! Ville bara säga det! :)

    ReplyDelete
  2. Hittade hit från bloggen "vegofamiljen". Det ska bli intressant att följa din blogg, jag har själv en son som snart är sju månader med samma kosthållning som din!

    ReplyDelete
  3. Tack hörrni va kul!

    Jag har varit lite inaktiv pga sjukdom (inte svininfluensan) men nu drar vi igång igen!

    ReplyDelete
  4. Hej!
    Är ny med vego-tänket, lagar mest mat med fisk och kött till min familj. Men nu har jag prövat att laga denna supergoda kikärtspure till min bebis, mums! Bebisen älskade den!! Hur skall jag tänka med mängden couscous till? Jag har lagat ca 1 liter kikärtspure, skall det vara 5 dl cous cous till den då? 1/3 ?

    Mvh Annika

    ReplyDelete
  5. Ja precis. Jag brukar köra ungefär 2 dl mat per portion, alltså 1/2 till 1 dl couscous och 1 dl kikärtsgryta..

    ReplyDelete